Bethlehem, Jericho & Hebron

2 mei 2019 - Hebron, Palestina

Op donderdag 4 april ontstaat het spontane idee om met een groepje vrijwilligers naar de Westbank/Palestina te gaan. Dezelfde avond bellen we het Habibi hostel in Bethlehem waar één reisgenootje al eerder is geweest en er is nog plek. Na onze dienst op vrijdag 5 april nemen we de laatste bus vóór sabbat naar Jeruzalem. Vanaf de Damascuspoort nemen we de Arabische bus naar de Westbank. Bethlehem ligt niet ver van Jeruzalem, maar door het drukke verkeer vanuit Jeruzalem doen we er toch nog een tijdje over. Eenmaal uit hartje Jeruzalem komen we al snel langs een checkpoint en dat verloopt soepel. Bethlehem ligt vrij hoog op een heuvel en onderweg kun je de Golden Dome in Jeruzalem zien liggen op een andere heuvel: de plek waar de tempel heeft gestaan in de tijd van Jezus.

In Bethlehem bezoeken we eerst de muur die de Westbank scheidt van Israël. Je ziet dat mensen hun frustraties uiten op de muur maar ook tekeningen van hoop op vrede. Aan elk verhaal zitten twee kanten. Daarna bezoeken we de Geboortekerk. Onder de kerk ligt een grot die je kan bezoeken en er wordt gezegd dat Jezus in deze grot is geboren. Wij komen aan in de avond en hebben het geluk dat er geen rij mensen staat. We kunnen zo naar beneden lopen, de geboortegrot in. In de meeste kerken worden deze bijzondere plekken erg druk bezocht. Als we in het hostel aankomen besluiten we om de volgende dag een taxi te nemen die ons naar Jericho en Hebron kan brengen. De taxichauffeur is heel aardig en hij laat foto's zien van zijn gezin. Deze man blijft de hele dag bij ons en zet ons af waar we maar willen. Per persoon kost het ons 80 shekel, zo'n 20 euro voor een taxi voor een hele dag. Dat is niet duur en ik heb het er graag voor over. Een hele mooie manier om dit deel van het land te ontdekken.

In de ochtend vertrekken we eerst naar Wadi Qelt. Een Wadi in de heuvels van Judea op weg naar Jericho. In deze kloof ligt een prachtig klooster, tussen de steile rotsen. Daarna vervolgen we onze weg naar de ruïnes van het oude Jericho uit de Bijbel. Een aantal wachttorens, huizen en oude muren zijn deels opgegraven. Bijzonder om er rond te lopen en de geschiedenis te lezen. In de loop van de dag vertrekken we naar Hebron. In deze stad is er bijna geen toerisme omdat de stad vaak negatief in het nieuws komt vanwege spanningen en aanslagen. Terwijl we door de straten lopen merken we wel iets van deze spanning. Er zijn netten over de straten gehangen om de stenen en andere voorwerpen tegen te houden die mensen blijkbaar naar elkaar gooien.

Eén Joodse nederzetting ligt middenin Hebron en de Palestijnen en Joden worden hier strikt gescheiden. Hebron is opgedeeld in allemaal zones en de letters verwijzen naar wie er wel of niet welkom is in dit deel van Hebron. We ontmoetten een Palestijnse jongen en bezoeken met hem de moskee waar Abraham, Sarah, Izak en Rebekka zijn begraven. De synagoge kunnen we niet in vanwege sabbat. Het is eigenlijk één groot gebouw opgedeeld in een moskee en een synagoge, ik vermoed het enige gebouw ter wereld dat bestaat uit een combinatie van beide. Het gebouw wordt streng beveiligd en overal zie je kogelwerend glas. Helaas hebben er hier in het verleden bloedige aanslagen plaatsgevonden. Zowel in de synagoge als in de moskee. Ik ervaar dat de meeste mensen gewoon in vrede samen willen leven als ik met de mensen op straat praat. Maar helaas zijn er altijd mensen die er anders over denken en het conflict opzoeken.

Nadat we de moskee hebben bezocht lopen we naar de Shuhada straat. We nemen afscheid van onze Palestijnse 'gids' want hij mag hier niet komen. De bewaking houdt ons streng in de gaten. Als we in de Shuhada straat lopen staan we eigenlijk middenin het conflict, alle huizen en winkels in deze straat zijn dichtgetimmerd. De bevolking noemt deze straat ook wel 'ghost town'. Deze straat is de grens tussen het Palestijnse deel en de Joodse nederzetting in Hebron. Om de zoveel tijd staat er een groepje militairen. We hebben de kans om een tijd met een IDF militair te praten. Hij vertelt dat we de orders van andere soldaten gelijk op moeten volgen mochten ze tegen ons beginnen te praten. Dat bewijst wel dat de situatie van het ene op het andere moment ineens kan veranderen. Deze militair is heel vriendelijk en staat ons te woord, maar ook heel alert. Terwijl hij met ons praat scant hij continu de hele omgeving. Een bijzondere en interessante ervaring om ook deze kant van het Israëlische/Palestijnse conflict te ervaren.

1. 'm...... Joleen:
    13 mei 2019
    Gelukkig weer een mooie ervaring op je blog, in stilte beleef ik het mee, en nog een fijne tijd in aleh! 😘
  2. Yvonne:
    14 mei 2019