Drie dagen Jeruzalem

21 maart 2019 - Jeruzalem, Israël

Vanwege Poerim zijn het medische kinderdagverblijf en de school op donderdag 21 maart de hele dag gesloten. Omdat zaterdag ook mijn vrije dag is neem ik de vrijdag er tussenin mijn extra vrije dag op. Als vrijwilliger krijg je elke maand één of twee extra vrije dagen naarmate je langer bij Aleh werkt. Ik boek een B&B in de Jaffastraat, daar vandaan is het ongeveer tien minuten lopen naar de oude stad. Evonne en ik reizen vroeg in de ochtend al af naar Jeruzalem. Omdat meer vrijwilligers op het idee zijn gekomen om met Poerim naar Jeruzalem te gaan spreken we tijdens lunchtijd met elkaar af en daarna vervolgen we weer onze eigen weg.

Evonne kent een meisje die in Jeruzalem studeert en met z'n drieën wandelen we naar de oude stad. We hebben het plan om als eerste de klaagmuur te bezoeken. Als we daar aan komen staan er allemaal hekken met witte doeken. Het blijkt dat de president vandaag bij de klaagmuur is en dat alles daarom helemaal is afgezet. Helaas hebben we de president niet kunnen spotten achter al die hekken. We besluiten om een stukje van de muur van de oude stad te beklimmen. Omdat het al vrij laat in de middag is en het hek dat we op onze tocht over de oude stadsmuur tegenkomen alleen een uitgang blijkt te zijn en geen ingang besluiten we om zittend op de stadsmuur te genieten van het uitzicht op de Olijfberg en de andere tientallen heuvels die Jeruzalem omsluiten.

Gedurende de dag zie ik steeds meer mensen verkleed over straat lopen. Als we 's avonds gaan eten in een restaurantje dichtbij de Yehuda Market vallen we een beetje uit de toon tussen alle verkleedde koks, obers en serveersters. Ze maken er echt een feestje van. We kunnen ons bijna niet verstaanbaar maken door de Israëlische muziek maar de sfeer is erg gezellig. 's Avonds spreken we af met een groepje vrijwilligers uit Jeruzalem. Een aantal van hen werken in het B&B waar ik slaap. Eerst halen we een lekker ijsje om de hoek en daarna belanden we tussen alle feestvierende mensen in de straat. Het is dan ook al laat als we eindelijk op bed liggen. Maar niet voor lang. Evonne en ik hebben namelijk bedacht dat we de volgende ochtend de zonsopgang willen gaan bekijken in Jeruzalem. En ja hoor, vrijdagochtend om 5 uur 's ochtends wordt onze rust abrupt verstoord door onze wekkers.

In eerste instantie willen we het dak om om de zonsopgang te zien, maar omdat er veel hoge gebouwen om het B&B heen staan is er niet veel van te zien. Omdat het maar 10 minuten lopen is naar de oude stad lopen we héél vroeg in de ochtend richting de Jaffa Poort. Normaal is het daar erg druk, maar nu zijn we zo goed als de enige 'toeristen' uitgezonderd de mensen die de hele nacht hebben doorgefeest. Terwijl we foto's maken van elkaar komt er een jongen maar ons toe die vraagt of we een foto van ons samen willen bij de Jaffa Poort. Hij vraagt wat we zo vroeg in Jeruzalem doen en als we uitleggen dat we net de zonsopgang hebben bekeken en gefotografeerd zegt hij: 'you guys are crazy'. Hij vraagt of hij ons een tour door Jeruzalem mag geven en de daaropvolgende 2.5 uur krijgen we een privétour door Jeruzalem. Hij woont zelf in Jeruzalem, is Joods en weet veel te vertellen over de stad ook al blijft hij er bescheiden onder. Een hele leuke, onverwachtse ervaring zo in de vroege ochtend.

Over deze drie dagen Jeruzalem valt nog veel meer te vertellen, maar omdat ik niet alles in een blog kan vertellen bewaar ik ook nog wat verhalen voor thuis. En foto's vertellen ook een hoop, dus kijk en geniet mee van deze mooie en bijzondere stad!

1. Aline:
    29 maart 2019
    Leuk om je update weer te lezen :)