Einde van een indrukwekkende reis

4 juni 2019 - Tel Aviv, Israël

Afscheid nemen is nooit leuk. De afgelopen week stond helaas in het teken van afscheid nemen. Van mijn collega's, de kinderen en de andere vrijwilligers. Maandag 27 mei ga ik op mijn laatste uitje met Evonne, de vrijwilliger uit Taiwan en inmiddels een vriendin waar ik veel mee optrek. We bezoeken de Bell Caves in Beit Guvrin, een Nationaal Park met duizenden grotten waarvan er een paar zijn opengesteld voor publiek.

Dinsdagavond neem ik afscheid van mijn collega's. Ik ben uitgenodigd bij een collega thuis in een kibboets en ze hebben een heerlijke maaltijd bereid. Ik krijg een mooi cadeau, een collage op canvas met foto's van de kinderen en mij terwijl ik aan het werk was op de groep. Een mooi aandenken om mee te nemen naar Nederland. Ook krijg ik nog lieve toespraakjes van mijn collega's. Na zo'n tijd met elkaar opgetrokken te hebben ga ik ze echt missen. We hadden een hele goede klik met elkaar.

Zaterdag is mijn laatste dag in de villa en pak ik al mijn spullen in. Zaterdagavond wordt het idee geopperd om mijn afscheidsfeestje bovenop het dak van de villa te vieren. Er moest toch nog worden uitgeprobeerd of het mogelijk was om op het dak te slapen en daarom waren er al verschillende vrijwilligers op het dak geklommen. Het is niet heel makkelijk maar via het raamkozijn kom je een heel eind. Voor onze 'terugweg' heeft een andere vrijwilliger een ladder geregeld, wat natuurlijk veel slimmer is dan klauteren via de raamkozijnen.

Met een grill, verschillende hapjes, waxinelichtjes en ontelbare sterren boven ons hoofd is de sfeer op deze laatste avond niet zo goed in woorden uit te drukken. Maar het woord 'dankbaar' komt het meest dichtbij. Ik ben heel erg dankbaar voor deze bijzondere tijd bij Aleh, voor het ontmoeten van de andere vrijwilligers en voor de bijzondere tijd die we met elkaar hebben meegemaakt.

Inmiddels zit ik op het vliegveld in Tel Aviv te wachten tot ik mijn bagage kan inchecken. Van mij mogen de uren nu wel wat sneller gaan. Ik heb zin om iedereen in Nederland weer te zien en te spreken. Om 21.00 uur vanavond vertrekt mijn vlucht en om 1 uur 's nachts hoop ik te landen op Schiphol.

Veel liefs en een laatste groet uit Israël: L'chaim!

1. Arno van Horssen:
    4 juni 2019