Rondreis Israël - van Noord naar Zuid

26 mei 2019

Van donderdag 11 tot maandag 29 april reis ik 18 dagen rond door Israël. Mijn reis begint samen met een andere vrijwilligster van Aleh in Tiberias. Vanuit Maslul reizen we met de trein naar Tel Aviv en daar vandaan nemen we de bus naar Tiberias. Hier doen we in totaal ongeveer 5 uur over. Als we aan het einde van de rit met de bus door de heuvels rijden zien we ineens een meer verschijnen, het meer van Galilea. Wat een mooi gezicht. Zo van bovenaf zie je ook hoe groot het meer echt is.

Rond 18.00 uur arriveren we in Tiberias en brengen we onze koffers naar het Tiberias Hostel. We maken onze bedden gereed en lopen dan vanaf het hostel naar de boulevard om te eten. Vanaf het hostel zijn we in 5 minuten bij het meer van Galilea. Het begint al te schemeren en de zon schijnt op de heuvels rondom het meer. We zoeken een plekje op om te zitten en zijn onder de indruk van deze plek. Jezus is zo vaak bij en op dit meer geweest.

De volgende dagen bezoeken we belangrijke plekken uit de Bijbel: Nazareth, Kapernaüm, Tabgah, de berg van de Zaligsprekingen, Kana, de Jordaan en natuurlijk maken we een boottocht over het meer van Galilea. Ook maken we een wandeling door een prachtig natuurgebied in de Golanhoogte en bezoeken we een kibboets.

De eerste twee dagen van onze reis reizen we samen met een vrouw die we hebben ontmoet in het Tiberias hostel. Zij blijkt ook een christen te zijn. Ze is alleen op reis, maar heeft een man en dochter in Zuid-Afrika. Ze is heel aardig en vraagt of wij met haar willen rondreizen voor twee dagen. Ze heeft een auto gehuurd en wij kunnen met haar mee. Voor haar en voor ons is de tijd met elkaar echt een zegen. We kunnen veel dingen met elkaar delen. Aan het einde van deze twee dagen danken we God voor deze mooie tijd met elkaar.

Na de week in Tiberias reis ik 11 dagen alleen rond. Eerst verblijf ik een week in Jeruzalem en de dagen erna heb ik nog geen concreet plan. Het bijzondere is dat Natasja, de vrouw uit Zuid-Afrika, deze week van Pesach ook in Jeruzalem blijkt te verblijven. Zij in een airbnb en ik in een Bed & Breakfast in de Jaffastraat. De eerste dag in Jeruzalem houd ik even rustig, omdat de week in Tiberias met al het rondreizen ook wel intensief was. De tweede dag spreek ik af met Natasja in Jeruzalem. Ook een aantal mensen die ik ontmoet in het Bed & Breakfast worden vrienden. Elke ochtend en avond eten we met elkaar en door de week van Pesach zijn er verschillende dingen te doen in Jeruzalem. We gaan een aantal keer samen naar de kerk en met Pasen bezoeken we met een klein groepje de zonsopgangdienst in de Graftuin. Tijdens de dienst zitten we met onze stoelen vlak voor het open graf. Om het graf op Paasmorgen ook echt leeg te zien raakt me. Jezus is opgestaan en Hij leeft!

Voor de laatste vier dagen van mijn vakantie heeft Natasja gevraagd of ik met haar mee wil naar Eilat, een plaats in het Zuiden van Israël aan de Rode Zee. Omdat ik de laatste dagen van mijn rondreis nog niet had uitgestippeld heb ik de kans om met haar mee te gaan.

In Eilat bezoeken we verschillende stranden: Princess Beach, waar je vanaf het strand zo bij de koralen bent, Dolphin Reef, waar de dolfijnen vanuit de Rode Zee contact maken met mensen en Coral Beach, een groot strand waar je iets meer moeite moet doen om bij de koralen te komen omdat ze dieper in de zee liggen, maar waar hele bijzondere vissen rondzwemmen. We hebben twee middagen gesnorkeld en hebben nog lang niet alles gezien.

Vlakbij Eilat ligt het Timna Park, een park met bergen en heuvels met bijzondere vormen. Ook de nagebouwde tabernakel (gebouwd aan de hand van beschrijvingen in de Bijbel) staat in het Timna Park. We bezoeken de tabernakel met een gids en hij legt ons veel uit over de gebruiken van toen en de betekenissen van de voorwerpen in de tabernakel.

Op de weg terug uit Eilat doorkruisen we de Negev. Mitzpe Ramon is een grote krater middenin de woestijn en ligt ongeveer tussen Maslul en Eilat in. Hier maken we een tussenstop, het is erg warm, zo'n 38 graden maar ook erg mooi. Samen met Natasja en nog een ander reisgenootje, Esther, die we in Eilat hebben ontmoet reizen we terug naar onze plek van bestemming. Ik reis naar Maslul en geef mijn reisgenoten een korte rondleiding over Aleh. Daarna reizen Esther en Natasja door naar Tel Aviv.

Ik kan niet alles beschrijven wat ik heb gezien en gedaan, maar om Israël op deze manier van Noord naar Zuid te ontdekken is iets wat ik niet snel zal vergeten.