Tel Aviv - Yafo

12 maart 2019 - Tel Aviv, Israël

Dinsdag 12 maart bezoek ik met mijn Taiwanese huisgenootje Evonne het oude Yafo, het havenstadje waaruit later Tel Aviv is ontstaan. 'Tel' betekent onder andere een plek waar archeologische opgravingen worden gedaan en wordt dus gelinkt aan het oude. 'Aviv' betekent 'lente' en wordt gelinkt aan het nieuwe. Oud en nieuw liggen in Tel Aviv dichtbij elkaar. Als ik over de boulevard loop zie ik links de oude stad met haar kleine, artistieke straatjes en unieke huisjes en rechts de wolkenkrabbers en de verkeersdrukte van de nieuwe stad.

We beginnen de ochtend met een tour met een gids door Yafo. We vertrekken vanaf de clocktower naar de kunstenaarswijk en de haven. De wandeling duurt zo'n 2,5 uur en het is erg leuk om de stad zo op een betere manier te leren kennen. Na afloop van de tour eten mijn huisgenootje en ik een pitabrood met hummus, falafel en groenten in een klein en gezellig restaurantje in een drukke straat vlakbij de 'flee market'. Een gerecht wat veel inwoners van Israël eten. Het smaakt heerlijk. Na afloop struinen we nog wat door de straten van Yafo en gaan we op zoek naar het huis van Dorcas, de plek waar God door Petrus een wonder heeft laten gebeuren. Het huis is niet heel goed te zien want het staat in de steigers, maar het straatje is heel rustig en we blijven er een tijdje zitten.

Aan het eind van de middag wil Evonne graag nog een museum bezoeken en ik wil de zonsondergang fotograferen in de haven dus we besluiten dat onze wegen even scheiden en dat we elkaar daarna weer op de boulevard ontmoeten. Terwijl ik naar de zonsondergang sta te kijken wordt er op mijn schouder getikt. Een surfer vraagt wie ik ben en waar ik vandaan kom. We hebben een leuk gesprek van zo'n 20 minuten en zo kan het zomaar gebeuren dat je ineens niet meer alleen maar met z'n tweeën naar de zonsondergang staat te kijken. ;-)

Als Evonne weer terugkomt lopen we nog even naar het nieuwe deel van Tel Aviv. Het wordt al schemerig. De lampjes op de boulevard gaan één voor één aan en de meeste mensen keren huiswaarts. Ook wij nemen, met onze opgewaardeerde Rav Kav kaart (de Israëlische variant van de OV chipkaart), de bus en de trein richting Maslul. Daar staat ons bed al uitnodigend op ons te wachten want er ligt weer een werkweek voor ons!