Jeruzalem

2 maart 2019 - Jeruzalem, Israël

Op dinsdag 19 februari ben ik vroeg in de ochtend naar Jeruzalem afgereisd om zoveel mogelijk te kunnen zien van deze bijzondere stad in de twee dagen die ik er zal zijn. De eerste dag heb ik een tour geboekt door de oude stad met een gids. We krijgen een rondleiding door de vier wijken van de oude stad: de Armeense, Christelijke, Joodse en Arabische wijk. Ik kom 's ochtends ruim op tijd aan omdat ik de bus van 6.30 uur in de ochtend vanuit Maslul heb genomen. Daarom ontbijt ik nog even met een kop thee en een croissaintje in de oude stad voordat ik naar het verzamelpunt bij de Jaffa Poort loop.

Het leuke van alleen reizen is dat er nog veel meer mensen alleen reizen en dat je dan automatisch contact legt met anderen. Ik trek de hele tour op met een jongen en een meisje en het toeval wil dat ze allebei uit Duitsland komen. Na de tour wisselen we onze nummers uit zodat we eventueel nog een keer kunnen afspreken. Ik overnacht in een bed & breakfast bij een vrijwilliger die ik ken vanuit Nederland. Grappig dat we allebei op hetzelfde moment in Israël zijn maar op een andere plek vrijwilligerswerk doen. Voordat we arriveren in het bed & breakfast drinken we nog wat met elkaar op het dak van een gebouw in de oude stad. Het uitzicht op Jeruzalem in de avond met allemaal verlichte gebouwen is ook erg mooi.

Jerusalem by night🌙

De volgende dag, woensdag 20 februari, begin ik de dag met een uitgebreid ontbijt in het bed & breakfast en spreek ik hier weer verschillende mensen. Deze dag wil ik graag een rondje om de oude stad lopen en plekken bezoeken die belangrijk zijn voor mij. Omdat ik er vandaag alleen op uit trek zit ik niet aan tijden vast en kan ik zelf beslissen hoe lang ik ergens wil blijven. Ik moet zeggen dat ik die vrijheid wel erg waardeer na de volle dag van gisteren.

Eerst bezoek ik de graftuin. Vanuit het bed & breakfast loop ik de Jaffa Street uit en sla ik terwijl ik de Jaffa Poort recht voor me zie af naar links. De graftuin ligt in een Arabische wijk buiten de muren van de oude stad. Als ik de graftuin in loop is het nog rustig, maar het wordt er wel steeds drukker. Eerst loop ik naar het punt waar je uitkijkt op Golgotha. Onder aan Golgotha is nu een groot busstation en aan de voet van de rots ligt veel afval. Het valt niet gelijk op dat het hier om Golgotha gaat. Om de hoek van Golgotha is er een Arabische markt aan de gang. Omdat deze plek zo belangrijk is voor mij probeer ik door alle drukte en chaos heen te kijken en het verhaal van Jezus lijden en sterven tot me door te laten dringen. In de rust van de tuin lukt dat me beter. Ik bezoek het graf en zoek dan een rustige plek op om stille tijd te houden met God.

Nadat ik de graftuin heb bezocht loop ik richting Getshemane aan de voet van de Olijfberg. Ik loop langs het Kidrondal met haar palmbomen en kom na een tijdje aan bij de hof. Het is een kleine tuin met een aantal olijfbomen. Dit is de plek waar Jezus zo vaak is geweest, waar hij heeft gebeden en met zijn discipelen heeft gewandeld. Daarna beklim ik de Olijfberg. Er gaat een smalle, kronkelende, steile weg maar boven. Bovenop de Olijfberg krijg ik een prachtig uitzicht over Jeruzalem. Ik maak wat foto's en besluit dat ik hier een hele tijd wil blijven. Zo'n uitzicht zie je niet elke dag. Het meisje wat de vorige dag ook met de tour mee is geweest is nu op de berg Sion en zegt dat ze met een half uur bij de Olijfberg kan zijn. Leuk om weer af te spreken! Als ik een tijdje bij het uitzichtpunt zit krijg ik contact met een Israëlische jongen die pauze heeft van zijn werk en hij vertelt dat hij vaak in zijn pauze naar de Olijfberg gaat. Als we in gesprek zijn met elkaar komt het Duitse meisje erbij en kletsen we nog even met zijn drieën.

Na de ontmoeting op de olijfberg nemen we weer afscheid en vervolgen we allemaal onze eigen weg. Ik wandel naar de stad van David waarbij ik eerst door het dal van Hinnom loop. Ik loop door dit dal richting de berg Sion. Omdat het alweer tegen het einde van de dag loopt bezoek ik hier geen plekken meer maar loop ik richting de Sionspoort de oude stad weer in. Bij de Jaffa Poort loop ik de oude stad weer uit. Ik zoek de tram die me richting het treinsstation brengt en ga weer op weg maar het zuiden, de Negev. Het eindpunt van de trein is Ofakim en daar vandaan neem ik een taxi naar Maslul. Mijn twee dagen Jeruzalem zitten er weer op en ik hoop zeker nog eens terug te gaan. Er valt nog veel meer te ontdekken!