Masada, Ein Gedi & de Dode Zee

2 maart 2019

Maandag 25 februari heb ik op mijn werk kunnen regelen dat ik om 14.00 uur van de groep af kan. Normaal werk ik tot 15.30 uur, maar omdat we al vroeg willen gaan reizen met het openbaar vervoer richting het hostel aan de voet van de Masada staan we iets na tweeën in de bushalte bij Aleh Negev te wachten op de bus die ons naar Beer Sheva zal brengen. Het duurt nog even voordat deze komt en terwijl we wachten worden we opgepikt door iemand die vraagt of we een lift nodig hebben. Wat aardig! De meeste mensen zijn hier sowieso heel gastvrij. De man zet ons af bij een wat grotere bushalte waar meerdere bussen vertrekken naar Beer Sheva.

In Beer Sheva aangekomen zoeken we de bus die google maps voor ons heeft uitgezocht. Hier blijkt dat je niet altijd op google maps kan vertrouwen, maar ook niet op de apps van het openbaar vervoer in Israël. Na wat rondvragen vertelt een man ons dat we het beste met de bus naar Arad kunnen reizen. Vanaf Arad nemen we een taxi en omdat we met zijn vieren reizen is dat niet zo duur, de rit van Arad naar Masada kost ons per persoon 60 shekel (ongeveer 15 euro) en we worden voor de poort van het hostel afgezet. We zijn precies op tijd voor het avondeten in het hostel en het smaakt heerlijk. Een engels meisje sluit zich later bij ons groepje aan, zij is vanuit Jeruzalem naar Masada gereisd.

Na het eten gaan we vroeg naar bed want de volgende dag moeten we om 4.30 uur op omdat we de zonsopkomst willen zien vanaf de Masada. Om 5.15 staan we aan de voet van de Masada te wachten totdat we naar boven kunnen. Eerder kunnen we de Masada nog niet op omdat het dan te donker en dus te gevaarlijk is.

Aan de voet van de Masada

We nemen het slangenpad wat ons slingerend de berg op leidt. In ongeveer een uurtje zijn we bovenop de Masada en zijn we net op tijd om de zon nog verder op te zien komen. Koning Herodes heeft hier vroeger zijn 'vakantiepaleis' gebouwd en op het plateau van de Masada zijn daar nog overblijfselen van te vinden. Een reisgenoot weet veel over de geschiedenis die op deze plek is gebeurd te vertellen. Het plateau is heel groot. Aan de ene kant kijk je uit op de Dode Zee en aan de andere kant kijk je uit op een bergmassief. Aan de kant van het bergmassief waait het heel hard. De wind gaat tekeer tussen alle bergspleten en gaten. Dat maakt het extra indrukwekkend omdat je de kracht van de natuur nog meer ervaart.

Een groepse Joodse jongens hebben een gitaar meegenomen en zingen het lied 'One day' met elkaar met uitzicht op de Dode Zee. Ik blijf een tijd staan luisteren. Ook is er een ceremonie aan de gang voor jongeren die hun opleiding in het leger hebben afgerond. Omdat het nog zo vroeg is, is het ook niet heel druk bovenop het plateau. Rond 8 uur gaan we weer naar beneden. De kabelbaan begint dan ook te werken. Twee reisgenoten nemen de kabelbaan terug en met z'n drieën wandelen we in ongeveer een half uur weer naar beneden.

We hebben nog een uur om uitgebreid te ontbijten. Om 10 uur moeten we uitchecken. Vanuit het hostel nemen we de bus naar de Dode Zee. Drijven in de Dode Zee staat al langer op mijn verlanglijstje en het voelt heel apart om er nu ook echt te zijn. Drijvend in het water zie je de bergen rondom de Masada liggen. De modder uit de Dode Zee schijnt heel goed te zijn voor je huid dus smeren we ons in met modder. Het vergt nog wel wat inspanning om de opgedroogde modder onder de koude douche af te spoelen, maar daarna voelt onze huid heel zacht.

We blijven tot ongeveer 13 uur bij de Dode Zee en daarna vertekken we naar Ein Gedi, een nationaal park in de buurt van de Dode Zee en de plek waar David is gevlucht voor Saul. Je ziet hier nog de spelonken in de bergen en veel verschillende dieren: steenbokken, klipdassen en verschillende roofvogels. We maken een wandeling langs de verschillende watervallen en om 16.00 uur sluit het park. We nemen de bus naar Jeruzalem omdat de bus naar Beer Sheva pas om 18.45 uur vertrekt. Echt veel tijd scheelt het uiteindelijk niet omdat de aansluiting met het openbaar vervoer ook vanuit Jeruzalem niet heel ideaal is. Vanuit Jeruzalem kost het in de avond ongeveer 3,5 uur om weer in Maslul aan te komen. Maar ondanks de reistijd was het de moeite waard want het was prachtig!

1. AnneliesVH:
    2 maart 2019
    Wat een bijzondere ervaringen allemaal!! :-) Kan niet wachten om nog meer foto's te zien en verhalen te horen wanneer je weer terug bent.
  2. Boima Davies:
    4 maart 2019
    Heel speciale ervaringen Berdine en ik ben benieuwd om de fotos te zien als je terugkomt. Dank je wel voor de updates.
  3. Arno van Horssen:
    9 maart 2019